July 2008 | Just Blogging







Rekacipta Muda: Front Page

Kami sedang buat resarch & menyiapkan proposal untuk rekacipta nanti.

{ Read More }


Final Touch Up For Our R&D Project




Kami dah siapkann proposal mengenai projek R&D tentang teknologi yang boleh menghasilkan elektrik tanpa mencemarkan alam.

Bagaimana menukarkan tenaga kinetik (pergerakan) kaki manusia yang sedikit untuk menghasilkan elektrik 240V?

240V merupakan piawaian (standard) voltan elektrik di Malaysia.

Bayangkan produk yang boleh menghasilkan elektrik di rumah tanpa perlu membayar bil elektrik?

Adakah perkakas ini selamat?

{ Read More }


Hari ni balik!!

Pelajar MOZAC hari ni diwajibkan balik.
Esok ex-MOZAC nak datang sekolah. Apa yang dipanggil Re-Union.
Sebab tu pelajar kena balik atas arahan pengetua.
Sepatutnye kena sekolah ganti Sabtu ni tapi pengetua dah buat tindakan awal buat sekolah ganti sebelum ni sebagai persediaan.

Selamat Bercuti!!
{ Read More }


Bas sekolah MOZAC: gambar kenangan


Inilah bas sekolah yang menyimpan seribu satu kisah perjalanan kami.

Puas sudah jelajah satu semenanjung Malaysia, dari Melaka sampai ke KL pun pernah aku ikut.

Tiap-tiap kali solat Jumaat, berebut naik bas ni nak aircond & tempat duduk. hahah!
{ Read More }


Ujian Jenis Darah Kelas Biologi



Kali ni semua budak 5 Alpha diuji darah masing-masing dengan jarum. Bunyi macam menakutkan. Dah rasa ala-ala doktor pulak dalam kelas biolosgi nih.

Eksperimen ni untuk menganalisis tindak balas darah dengan Antibodi yang diberi.


Bersama Cik Rachel Easaw, guru biologi kami.

Jika darah A, darah akan bergumpal (agglutinate) dengan antibodi-A.


Jika darah B, darah akan bergumpal dengan antibodi-B.


Jika kedua-dua jenis darah bergumpal, jenis darah ialah AB.


Jika tiada apa-apa tindak balas, dikategorikan darah O.

Selama ni aku tak pernah tahu darah aku jenis apa, tapi dengan eksperimen mudah ni boleh tahu jenis darah dengan mudah. Waktu menderma atau menerima darah, mungkin ada lagi alat yang lebih berkesan dan cepat untuk mengesan jenis darah.

(dalam kumpulan Azizi & Afif: darah O, Zakiah & Alif : darah B, yang lain tak ingat pulop)
{ Read More }


Lawatan Ahli Kelab Astronomi

Sebagai pengerusi kelab astronomi, ahli Kelab Astronomi Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah telah diatur menghadiri Hari Falak di Kompleks Cerap Al-Khawarizmi, Tanjung bidara, Melaka. Perjalanan kami dari sekolah di Ayer Keroh memakan masa yang agak lama menaiki bas ke kawasan daerah Alor Gajah ini.
Bersama Mejar (Dr) Faiz Khaleed
Di hadapan Balai Cerap Al-Khawarizmi, Tg Bidara, Melaka.

Perasmian pembukaan satu bangunan planetrium baru dilakukan olaeh ketua menteri Melaka, Datuk Wira Ali Rustam. Kami juga berpeluang berjumpa dengan Mejar (Dr.) Faiz Khaleed, Bakal Angkasawan Negara ke-2.

Datanglah ke sini, Kompleks Cerap Al-Khawarizmi ni sangat menarik dan cantik di tepi pantai. Pemandangan memang sejuk mata memandang menghadap Laut Selat Melaka.
{ Read More }


Pengenalan Blog


Blog ini bertujuan untuk berkongsi maklumat, rujukan, idea, pandangan dan sebagainya.

Boleh dihubungi dengan emel ke:
hairulazizi.blogspot@gmail.com (Amaran: SPAM akan diBLOCK serta merta!).

Sebarang kesilapan, teguran atau artikel yang mahu diterbitkan semula harap dapat berhubung dengan saya secara terus sama ada melalui ruangan komen dan sebagainya.

Semoga mendapat manfaat berguna daripada blog ini.

Sekian. Terima kasih.

Hairul Azizi.
Ai Xuora Network
(SSM 002403590-T)
{ Read More }


Anda mungkin meminati:

Many

IconIconIconFollow Me on Pinterest