Projek Midori Table.

Satu kertas kerja(proposal) mengenai meja yang boleh menghasilkan elektrik telah disiapkan. Projek ini akan dipertandingkan dalam NST-Shell Young Inventor's Contest (Pertandingan Perekacipta Muda) 2008.

Alhamdulillah, projek telah terpilih dalam 9 peserta terakhir dan perlu ke KL dalam hujung bulan Oktober atau awal bulan November.

Mengenai projek, ia adalah sebuah meja yang boleh menghasilkan elektrik dengan menggunakan sedikit saja tenaga manusia iaitu pergerakan kaki. Tetapi elektrik yang dihasilkan cukup untuk membekalkan kuasa kepada perkakasan elektrik rumah seperti TV, laptop & seterika. Masalah terbesar ialah bagaimana untuk menghasilkan tenaga elektrik 240V daripada sekecil tenaga kaki manusia. Penyelesaian yang ada ialah memberi ia masa untuk mengecas tenaga tapi bagaimana supaya ianya efektif?

Lama jugak memikirkan idea ni tapi alhamdulillah berjaya juga proposal ini disiapkan atas kerjasama Panitia Fizik & Bahasa Inggeris SM Sains Muzaffar Syah Melaka. Kalau projek ini berjaya diimplementasikan, harap dapt menjimatkan penggunaan elektrik kat rumah mahupun sekolah.

Doakan projek ini berjaya dipilih sebagai pemenang.
Amiin...
Sekian Terima Kasih.

Salam,
Hairul Azizi.

Comments

Popular Posts