YAHUDI TERKEJUT ISLAM ADA SATU TUHAN?!!

Tertarik dengan satu kenyataan seorang Yahudi yang memeluk Islam bernama Josh Hassan. Kenyataan ini dikeluarkan dalam akhbar MEGA terbitan Utusan Malaysia pada 5 Februari 2009.

Menurut Josh Hassan, “Mengapa saya hendak menyembah seorang Nabi (Nabi Isa) sedangkan baginda sendiri TIDAK pernah mengaku dirinya mempunyai ciri2 ketuhanan untuk disembah manusia. Josh Hassan begitu tertarik & terkejut dengan Islam kerana Islam juga mempercayai Tuhan yang Satu ‘sebagaimana’ ajaran utama Yahudi.

Pengajian saya terlalu kuat dipengaruhi Yahudi dari Israel. Fikiran saya terlalu kuat dipengaruhi bahawa Islam terdiri daripada pengganas2 yang sentiasa bertindak kejam dengan menjadikan orang Yahudi sebagai sasaran letupan dinamit. Saya perlu berpegang teguh bahawa orang Yahudi merupakan umat terpilih & orang Arab terdiri daripada orang jahat2 belaka.

Selepas itu, saya berasa amat kagum melihat agama Kristian yang mempunyai kekuatan tersendiri & demi sedikit mendapati agama Yahudi merupakan agama yang korup.

Saya masih keliru mengapa kita patut menyembah ‘Anak Tuhan’ (Nabi Isa) itu. Tambahan pula, untuk diterima dalam Mazhab Katholik, seseorang itu perlu belajar selama 9 bulan. Tetapi andai kata saya meninggal sebelum sempat 9 bulan, adakah para paderi akan bertanggungjawab terhadap status agama saya? Saya akhirnya tidak memeluk Kristian kerana apa yang saya dengar & pelajari, agama Kristian penuh dengan doktrin2 yang tidak benar.

Pada 1999, saya ternampak sebuah masjid di Boston & berhasrat untuk mempelajari Islam. Tanpa disangka2 lelaki di masjid itu berlumba2 memberi penerangan mengenai Islam kepada saya. Saya terharu dengan sambutan mereka & ingin memeluk Islam dalam masa itu. Saya cukup bersedia untuk mengucapkan kalimah syahadah.

“Tetapi adakah anda pasti? Anda tidak dipaksa untuk memeluk Islam.” ujar mereka dalam nada mesra. Saya terkejut & mengakui saya tidak perlu terburu-buru. Beberapa lama selepas itu, saya mengucapkan kalimah syahadah & memeluk Islam. Inilah perkara terbaik pernah saya lakukan dalam seumur hidup. Tetapi kalaulah saya melakukan lebih awal lagi, tidakkah itu lebih baik lagi?!. Anda semua boleh membaca artikel Utusan bertajuk Josh Hassan, yahudi peluk Islam- klik sini.

Comments

Popular Posts