Bahasa Jepun yang Kelakar

Sungguh menggelikan hati bila terbaca satu perkataan bahasa jepun dicampur-adukkan dengan bahasa inggeris dengan bunyi bahasa melayu. Sekurang-kurangnya boleh juga belajar bahasa Jepun dengan lawak nih.

Cuba sebut perkataan ni dengan bahasa baku Melayu anda >> "SHINE!"

No bunyi speaking or bunyi omputih okay :)

Dalam bahasa Inggeris, shine bermaksud bersinar, berkilau atau bercahaya. Kalau nak tahu dalam bahasa Jepun, apabila bunyinya dibahasa-bakukan akan menjadi maksud "mati' atau bahasa yang biasa orang pakai "pergi mampos". Jangan sesekali gunakan pada orang Jepun yang anda baru kenali. Hahahaha..

belajar bahasa jepun

Dalam satu blog perdana menteri Jepun, Shinzo Abe ada menulis tentang bantuan sokongan untuk wanita di Jepun. Kalau orang Jepun baca, fahaman diorang adalah "Pergi Mati!, Semua perempuan, ke arah Jepun yang bersinar." Padahal maksudnya adalah "Bersinar! Semua perempuan, ke arah Jepun yang bersinar". Inilah boleh dipanggil Japlish = Japanese + English. ahahaha adoyai..

(KEMASKINI: baru-baru ini terpapar dalam utusan, http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140628/lu_03/PM-Jepun-tersalah-taip)

Teringat dulu ada kawan minta diajar bahasa Inggeris. Masa periksa karangan dia, ada tulis mengenai diri dia. Ada satu ayat tu dia tulis "I like to eat snake". Aku pun tanya "Huh? Snake?? まじか!?? (huh? ular?? biar betul!?)". Dia cakap ya & aku pun tiba-tiba macam lurus bendul masa tu dan sangka memang ada orang Jepun makan ular.

Bila dah habis periksa karangan dia, aku nak tanya lagi pasal masakan ular tu diorang masak apa. Bila terdetik nak tanya, aku teringat mungkin maksud dia "SNACK!" Memang bergegar bilik aku gelak. Dia tanya kenapa gelak dan aku bagitahu la maksud sebenar dia "さっき書いたのはお菓子が好きって言うのか!?" (yang tadi maksudnya nak tulis suka makan jajan ke?). Dia mengangguk & gelak bila aku terangkan bunyi Snake & Snack memang hampir sama tapi maksudnya lain. hahahaha..

Ada banyak lagi kisah-kisah kelakar belajar berbahasa ni. Sekurang-kurangnya cepat sikit belajar. hehe.. Nak tengok lagi gambar-gambar lawak bahasa Jepun yang boleh dipelajari, boleh tengok di sini:
http://www.pinterest.com/jparbon/funny-japanese-signs/



Comments

Popular Posts