Trick guna Google Search

Sekarang dalam musim bola, kalau taip apa-apa mengenai World Cup di Google Search akan keluar keputusan dan jadualnya terus. Jadi mudah sikit lah nak mencari.


Kalau nak mencari perkataan yang exactly sama dalam Google Search seperti apa yang kita taip, boleh gunakan search setting and preferences untuk dapatkan secara tepat dan kalau perasan akan ada "double quotation mark" dalam carian tersebut. Rupanya memang ada tricks dalam Google Search untuk senang membuat pencarian. Contoh paling mudah macam yang disebut tadi, guna double quotation mark untuk membuat carian perkataan yang sama:


Pernah tak kadang-kadang kita ada terbaca artikel sesuatu laman web sebelum ni tapi bila nak mencarinya sekarang tak tahu macam mana dan tak keluar dalam carian. Trick untuk carian Google tersebut adalah dengan taip "site:" diikuti dengan alamat link URL dan carian anda.


Itulah serba sedikit tricks yang membantu carian menjadi mudah dan cepat. Ada banyak lagi tricks yang boleh kita tahu kalau klik perkataan "sumber" dibawah. Kebanyakannya carian yang memang orang ramai cari sudah dikumpulkan untuk rujukan.

sumber
tambahan

[KEMASKINI]: Artikel ini ditambah lagi dengan maklumat kajian dari saudara Luqman Sempoi. Boleh gunakan tenaga di hujung jari anda untuk klik sini

Comments

SentiasaPanas said…
Thanks for sharing bro..:)
Hairul Azizi said…
you are welcome bro :)
LuqmanSempoi said…
bro saya dpt idea lepas tgok post ni, saya akan buat research nanti post tu saya credit kan dkat bro k, ty :) lusecyber.blogspot.com
Hairul Azizi said…
terima kasih saudara Luqman.. ok bagus buat research. tq :)

Popular Posts