July 2014 | Just Blogging







Temuduga Kastam W17

Sebelum masuk kepenerangan yang mendalam, kita fahamkan dulu tugas pembantu penguasa kastam gred w17 ini.

Penerangan Tugas Kastam W17:
  1. Bertanggungjawab menjalankan peperiksaan ke atas barang-barang yang diimport / eksport, bagasi-bagasi penumpang yang keluar / masuk di pintu-pintu masuk negara.
  2. Membuat imbangan daftar-daftar muatan, mengawal pergerakan barang-barang yang keluar/masuk kawasan-kawasan zon bebas, gudang pengilangan berlesen, gudang-gudang berkesan, kilang-kilang eksais.
  3. Menjalankan tugas-tugas juruwang serta pungutan duti.
  4. Menjalankan tugas-tugas pencegahan seperti pengintipan, serbuan, rondaan serta penggeledahan kapal/kenderaan.
  5. Membantu dalam tugas-tugas pentadbiran biasa.
Soalan temuduga SPA yang biasa ditanya:
Latar belakang & kelayakan calon
Jawatan yang dipohon & berkaitan dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
Dasar kerajaan *semasa
Isu semasa dalam & luar negara.



Contoh soalan temuduga SPA:

Soalan: Apakah tugas-tugas yang bakal dipikul oleh anda nanti?

Contoh jawapan: Membuat pemeriksaan pada barang import, bagasi yang keluar masuk pintu negara, buat pengiraan serta pungutan duti, membuat operasi pencegahan dan melakukan tugas pentadbiran biasa.


Contoh soalan temuduga SPA yang berkaitan dengan dasar kerajaan:

Soalan: Apakah itu Petunjuk Prestasi Utama atau dikenali dengan KPI?

Contoh jawapan: KPI atau yang dimaksudkan Key Performance Indicator adalah satu set ukuran dan perbandingan operasi dalam mencapai matlamat sesuatu organisasi.


Kalau nak dapatkan tips lagi, baca lagi panduan ebook percuma dalam ni:
(Masukkan emel dalam ni untuk dapatkan terus)





{ Read More }


RAHSIA JUTAWAN BERUMUR 25 TAHUN - Top Secret!

NASIHAT DARI PARA JUTAWAN – Mesti Baca!

Assalamualaikum,

3 minggu lepas, saya menghadiri satu seminar selama 5 hari.

Seminar ini kebanyakannya dihadiri oleh mereka yang diberi kelapangan kewangan oleh Allah. Ini kerana kos seminar itu hampir RM8,000 untuk 5 hari.

Tak ramai yang mampu hadir disebabkan kos yang sangat tinggi.

BERTEMU DENGAN RAMAI JUTAWAN

Sepanjang 5 hari di sana, saya bertemu dengan ramai jutawan.

Mereka 'tersangat' kaya.

Ada yang income mencecah RM500k-RM600k sebulan, baru berusia 40-an.

Ada yang baru berusia 25 tahun, tapi pendapatan bulanan sudah mencecah RM50k sebulan.

Ada yang berusia 35 tahun. Sales tahunan mencecah RM120 juta.

Tak boleh nak cerita semua. Sebab terlalu ramai yang hebat.

Subhanallah. Saya sendiri terkejut dengan kejayaan mereka.

NASIHAT DARI PARA JUTAWAN

Semasa salah satu sessi, saya sarapan pagi bersama mereka.

Saya tanya mereka, apa rahsia amalan yang mereka buat untuk berjaya sampai ke tahap itu?

Salah seorang peserta, berusia 25 tahun berpendapatan RM50k sebulan berkongsi dengan saya.

"Bang, saya nak share satu benda aja. Kalau kita nak yang terbaik. Kita kena beri yang terbaik. Nak duit banyak, kena sedekah banyak. Satu benda mudah yang saya nak share dengan abang, sedekah bila masuk masjid. Abang buka beg duit, ambil duit yang paling besar. Then, sedekah kat tabung masjid. Abang buat aje, nanti abang akan rasai perbezaannya. Bila kita beri yang terbaik, Allah pulangkan yang terbaik untuk kita."

Kemudian, salah seorang CEO syarikat lain menambah.

"Firdaus, kau jangan percaya apa dia ni cakap. Jangan percaya, tapi kau buat aje!!! Ingat, duit yang paling besar dalam wallet ok."

Kemudian, salah seorang CEO syarikat lain pulak menambah.

"Saya ni dah lama jutawan. Tapi, dulu nak sedekah kat masjid, RM10 pun rasa berat. Kedekutnya saya waktu tu. Tapi, lepas saya belajar. Saya dah tak kedekut. Saya pun sama macam mereka. Saya keluarkan duit yang paling besar ada dalam wallet saya. Saya juga selalu tukar duit kecil, RM1, RM5, RM10, RM20 dan saya selalu bawa bersama saya. Bila saya jumpa orang yang memerlukan, saya akan sedekah ikut keperluan mereka."

Wowwww...... Ini rupanya rahsia mereka.

SAYA MASUK MASJID DAN TERINGAT KATA KATA MEREKA

Hari Khamis yang lepas, saya masuk ke Masjid di Parit Buntar.

Pada waktu tu, saya teringat nak bersedekah kepada masjid. Saya berazam nak sumbanglah RM50 kepada masjid. Sebab saya sangka itulah duit yang paling besar saya ada dalam wallet.

Tiba tiba, bila saya buka beg duit.

Allahuakbar. Macam mana ada duit RM100 pulak dalam wallet saya ni?

Aduh !!!!!

Iman saya mula bergoyang. Nak sumbang RM50 pun dah kira besar. Inikan pula RM100. Fuhhhhh.... Saya berpeluh seketika.

Tapi, disebabkan saya teringat kata kata para jutawan yang menggalakkan saya menderma wang terbesar dalam wallet. Saya pun, dengan rasa 'berat hati'. Saya keluarkan RM100 dan masukkan dalam tabung masjid.

Saya ingat lagi, masa saya sumbang tu. Saya berdoa kepada Allah.

"Ya Allah, aku berikan yang terbaik untuk Mu. Aku tak tahu macam mana Kau akan gantikan duit ini untukku. Tapi, aku sudah menjalankan tanggung jawabku. Sekarang, aku serahkan pada Mu untuk mengaturkan sesuatu untuk aku."

Sejujurnya, masa saya keluar masjid. Saya asyik berfikir.

"Hmmm.... macam manalah Allah nak ganti RM100 ni dalam masa segera?" tak nampak jalan yang saya akan dapat duit dari mana mana sumber bisnes yang saya buat.

Tapi, tak per lah. Saya buat kerja saya, selebihnya saya serahkan kepada Allah.

APA BERLAKU PADA HARI JUMAAT?

Pagi Jumaat, saya buat kerja seperti biasa. Tiba tiba, saya dapat panggilan telefon daripada abang saya.

"Daus, cepat cepat. Jual saham yang hang beli tu? Sekarang naik mencanak."

Tanpa membuang masa, saya terus onlinekan telefon saya.

Saya cek saham yang dah 2-3 minggu saya beli, yang asyik turun tak naik naik. Saya pun dah sedikit kecewa dengan saham ni.

Terbeliak biji mata saya tengok harga semasa saham tersebut.

Allahuakbar.

Kalau dihitung mudah, keuntungan sekitar RM4,800.

Subhanallah. Tanpa membuang masa, saya terus jual saham tersebut.

Syukur Alhamdulillah.

Saya benar benar tak sangka, Allah nak beri rezeki kepada saya daripada pintu yang tidak saya sangka.

Memang saya jangka saham yang saya beli tu akan naik. Saya jangka untung dalam RM1,000-RM1,500. Tak lah sampai RM4,800 dalam tempoh 2-3 minggu.

Subhanallah. Saya bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.

Selepas itu, saya pergi ke masjid untuk menunaikan Solat Jumaat. Sekali lagi, saya buka beg duit saya, saya dermakan wang paling besar yang saya ada.

Kali ini, saya berdoa kepada Allah.

"Ya Allah, aku bersyukur dengan nikmat yang Kau berikan kepadaku. Terima kasih kerana memberi 'pulangan' kepada aku dengan begitu pantas. Hari ini, aku berikan sumbangan aku lagi untuk masjid ini. Semoga Kau berikan yang lebih baik buat aku selepas ini."

Allah Allah.....

Selama ini, bukan saya tak percaya THE POWER OF SEDEKAH.

Saya tersangat percaya, tapi biasalah. Kita manusia. Kita selalu rasa takut nak MEMBERI. Kita ingat dengan memberi akan mengurangkan apa yang kita ada.

Sebenarnya tak, bila kita memberi. Kita akan menambah apa yang kita sedia ada.

Saya tulis kali ini, semata mata untuk memberi kekuatan kepada saya untuk memberi yang terbaik dalam setiap perkara yang saya lakukan.

Semoga kisah ini juga sedikit sebanyak akan memberi inspirasi kepada anda untuk bersedekah.

Kawan kawan semua.... Jom Bersedekah.


Ingat pesan ini, "Kita kurang berjaya bukan kerana kita kurang menerima, tetapi kerana kita kurang memberi. The more we give, the more we get back. Insya Allah."

Jika kita tak mampu nak bersedekah dengan wang ringgit, jom bersedekah dengan cara yang paling mudah. Iaitu dengan memberi senyuman.

Kalau ini pun kita tak mampu nak lakukan, hmmm.... Lebih baik kita usah hidup.

Semoga Allah beri kekuatan kepada kita untuk lebih banyak memberi selepas ini.

Wassalam


Sumber: Mariafirdaus.com.my
{ Read More }


Kisah Benar RM1 Jadi Sejuta

>>>“Remaja Liar.”<<<

Ya, itu adalah gelaran yang sesuai untuk saya suatu ketika dahulu.

Pada umur saya 19 tahun, masa saya banyak dihabiskan untuk perkara yang tidak berfaedah. Balik rumah lewat malam, habiskan masa lepak dengan kawan-kawan, ini semua memang sudah jadi rutin harian saya.

Masa tu, apa yang ada dalam kotak fikiran saya hanyalah ‘keseronokan’.

Tanggungjawab? Pada ketika itu, ia ibarat mitos. Tiada istilah tanggungjawab dalam kamus hidup saya.

Dari mana saya dapat duit untuk berbelanja sakan? Semuanya dari ibu bapa saya.

Mereka bukanlah orang yang senang, tapi bodohnya saya ketika itu kerana memperlakukan mereka seperti itu.

Tapi itulah saya, “remaja liar”.

........................................

“Hidup Sebatang Kara”

Pada umur 19 tahun, suatu kejadian yang tragis telah berlaku.

Kejadian tersebut telah menyebabkan saya terpaksa berhijrah pergi jauh dari keluarga. Saya lari dari rumah? Tidak, saya terpaksa mengambil keputusan sedemikian.

Apa sebenarnya yang telah berlaku? Biarlah ia kekal menjadi sejarah hitam yang hanya tersimpan di ruang memori saya.

Keluarga saya semuanya menetap di Kuala Lumpur, tapi saya terpaksa pergi hidup sebatang kara di Rembau, Negeri Sembilan.

Agak lama saya seorang diri di sana, hidup saya pada ketika itu lebih melarat.

Segalanya tidak teratur, dalam keadaan jauh dari keluarga, saya jadi lebih leka. Saya hidup dalam dunia saya sendiri, sehinggakan keluarga pun sudah tidak ingin tahu lagi pasal saya.

Kejap saya bekerja di sini, kejap di sana. Saya seperti hilang punca, semata-mata ingin mencari sesuap nasi.

“Kau tak guna!”,
“Budak jahat!”,
“Tahu menyusahkan orang saja!”

Itu ibarat menjadi ‘makanan ruji’ bagi saya pada ketika itu.

Orang sekeliling sangat memandang serong terhadap saya.

Ya, itulah saya, remaja 19 tahun yang hidup sebatang kara ketika itu.


>>> Si PEMINTA SEDEKAH <<<
.
Kejadian ini berlaku pada pertengahan tahun 2012, ia benar-benar berlaku.
.
Ketika itu, saya berada di stesen bas Puduraya seorang diri dan bermalam di kerusi ruang menunggu bas. Dalam keadaan yang agak selekeh pada ketika itu, saya seperti seorang anak gelandangan.
.
Saya cuba seluk dalam poket seluar, yang ada hanya sisa kulit kuaci yang entah dari zaman bila. Duit? Satu sen pun tiada.
.
Mungkin anda tertanya-tanya, tidak logiklah jika saya tiada duit langsung walau 1 sen. Bagaimana saya boleh berada di Puduraya ketika tu jika saya memang tiada duit.
.
Seperti yang saya katakan sebelum ini, hidup saya memang meleret. Saya memang tidak merancang langsung, saya hanya bergerak mengikut arus. Ada masa saya merayau di sini, ada masa saya melepak di sana pula. Itulah saya.
.
Ketika di Puduraya tu, perut dah ‘menjerit’ kelaparan. Badan pula dah makin berbau. Hati pula semakin resah.
.
Akhirnya, saya kuatkan hati dan nekad untuk cuba meminta sedekah dari orang ramai di situ. Apa yang saya buat?
.
Saya cuba meminta simpati dari mereka yang berjalan di sekitar Puduraya itu. Malu? Ketika itu yang ada dalam fikiran saya hanya “aku lapar”.
.
Alhamdulillah, saya berjaya ‘kumpulkan’ sebanyak RM20 hasil dari pemberian orang ramai di situ. Agak lumayan bukan?
.
RM10 saya pergi beli rokok, saya tahu anda mesti kata saya bodoh, tapi itulah saya ketika itu. RM10 lagi saya simpan dan fikirkan ke mana pula arah tuju saya selepas itu.
.
Bertempat di Puduraya, itulah secara rasminya saya menjadi peminta sedekah.
.
.
.----------------------------------------------------
.
.
>>> PERMULAAN KISAH RM1 <<<
.
.
RM10 dah dibelanjakan untuk beli rokok, yang tinggal hanya RM10.
.
“Apa aku nak buat dengan baki RM10 ni?”
.
Sebenarnya, ada juga rasa menyesal kerana saya telah membazirkan RM10 untuk rokok. Sedangkan plan asalnya, saya ingin pergi makan kerana lapar.
.
Tapi apakan daya, sebagai perokok tegar, jiwa saya meronta-ronta inginkan rokok, sehingga terus terlupa soal makan.
.
Fikir punya fikir, saya mengambil keputusan untuk kembali ke Rembau, Negeri Sembilan. Sebuah tempat yang saya pernah tinggal seorang diri ketika berumur 19 tahun dulu.
.
Dengan berbaki RM10, saya menaiki bas dari Puduraya ke Seremban. Harga tiket bas ketika itu adalah RM6, jadi masih ada baki RM4 di dalam poket saya.
.
Setelah sampai ke Seremban, saya ambil pula bas ke Rembau. Habis lagi RM3 dari ‘simpanan’ saya.
.
Akhirnya, berjaya juga saya menjejakkan kaki kembali ke Rembau, Negeri Sembilan. Apa perancangan saya ketika itu?
.
Tiada perancangan, saya hanya pergi tanpa berfikir. Itulah saya ketika itu.
.
Setelah tolak RM6 dan RM3 untuk tiket bas, tinggallah RM1 dalam poket saya.
.
Saya masih tidak tahu, apa yang patut saya buat dengan RM1 ni. Kalau nak difikirkan, apalah sangat yang boleh saya beli dengan RM1 ni.
.
Dalam keadaan yang serabut pada ketika itu, saya sama sekali tidak sedar yang RM1 itulah permulaan kepada satu perjalanan hidup yang sangat luar biasa.

>>> REZEKI DI MASJID <<<
.
.
Ketika saya menjejakkan kaki ke bumi Rembau, Negeri Sembilan, hanya baki RM1 menjadi ‘pertaruhan’ untuk teruskan kehidupan saya.
.
Di mana saudara-mara atau ahli keluarga saya? Jujurnya, saya bukanlah seorang yang menjadi kegemaran di dalam keluarga.
.
Bukan salah mereka, tapi saya sendiri yang terlalu jauh hanyut dalam dunia saya sendiri. Sebab itu saya tidak salahkan mereka kerana membiarkan saya begitu.
.
Ia adalah akibat dari tindakan serta keputusan saya sendiri.
.
Saya ingat lagi, ketika saya sampai, hari sudah semakin lewat senja. Perut saya ketika itu ibarat dah mainkan lagu Rock Kapak kerana kelaparan tidak makan sepanjang hari.
.
Tanpa berfikir panjang, saya teruskan berjalan kaki mencari idea bagaimana ingin dapatkan sesuap nasi. Minta sedekah lagi?
.
Di saat tu, idea minta sedekah tu tidak pula menjengah dalam fikiran saya. Rupanya Allah SWT nak bagi sesuatu yang lebih sedap untuk saya makan.
.
Kedengaran azan Maghrib berkumandang dari masjid berdekatan. Saya pun tawakal sajalah, saya pergi solat serta mendengar kuliah Maghrib di masjid tersebut.
.
Alhamdulillah, selepas itu jemaah ada dijamukan dengan makanan. Kenyang sungguh! Ketika itu, saya sangat bersyukur padaNya kerana melimpahkan rezeki yang tidak saya duga. Rezeki di Masjid.
.
,
.
Selepas selesai solat Isyak, saya pun teruskan perjalanan.
Di saat tu, saya masih tidak tahu apa plan saya yang seterusnya. Fikiran saya seperti buntu kerana jika difikirkan, saya memang tidak mempunyai banyak pilihan.
.
Tapi saya cuba tenangkan hati saya sendiri dan teruskan berjalan tanpa arah tuju. Ketika saya berjalan di depan sebuah kedai makan berhampiran masjid tadi, saya ternampak seorang rakan yang pernah saya kenali ketika saya menetap di Rembau dahulu.
.
Hamizan Komeng, dialah rakan yang saya maksudkan itu.
Tanpa segan silu, saya menebalkan muka dan menegur sahabat saya itu. Dia pun menjemput saya minum sekali dengan dia.
.
“Order apa bos?”, tanya si pengambil order.
.
Lidah saya terkelu seketika sebab duit RM1 ni saja yang saya ada. Saya pun order teh o suam, itu saja pilihan yang ada ketika itu. Selepas itu, kami pun berborak panjang.
.
Untuk pengetahuan anda, ketika itu hanya berbaki 3 hari saja lagi untuk masuk ke bulan Ramadhan. Jadi, si Hamizan ada bercerita tentang plan dia untuk berniaga di bazar.
.
Saya terfikir, tiada yang kebetulan, semuanya Allah SWT yang tetapkan.
.
Bagaimana saya berjalan dan terserempak dengan Hamizan Komeng ini, mungkin inilah jalan keluar bagi saya.
.
Tanpa berfikir panjang, saya pun bertanya pada si Hamizan sama ada dia perlukan pekerja ataupun tidak. Saya sedang cuba ‘menjual’ diri saya padanya.
.
Si Hamizan tidak terus berikan jawapan, dia kata akan dipertimbangkan.
Air teh o suam pun dah habis, Hamizan pun dah ingin berangkat pulang. Tanpa disangka, Allah SWT permudahkan lagi urusan saya ketika itu, Hamizan belanja teh o suam tersebut.
.
Seolah-olah baki RM1 ini seperti ada ‘tugasnya’ yang tersendiri. Terima kasih Hamizan.

>>>Tidur Di Stesen bas Rembau<<<
.
.
Hamizan telah pun pulang, tinggallah saya keseorangan.
.
Perasaan gembira apabila terserempak dengan Hamizan tadi dah mula hilang. Kini bermula kembali episod ‘survive hidup’ saya.
.
Disebabkan hari dah semakin lewat malam, misi saya adalah mencari ‘katil’ untuk tidur.
.
Antara pilihan terbaik malam tu adalah tidur di masjid yang sempat saya singgah solat Maghrib tadi. Tapi hati saya ketika itu agak risau jika dimarah oleh penduduk setempat jika saya bermalam di situ.
.
Mungkin saya saja yang terlebih fikir bukan-bukan.
.
Akhirnya, saya mengambil keputusan untuk berjalan kembali ke stesen bas berdekatan untuk mencari tempat untuk berteduh.
.
Alhamdulillah, ada surau kecil di situ, saya rasa lebih selesa untuk tidur di situ.
.
Sebenarnya ini bukan kali pertama saya tidur ibarat gelandangan sebegini. Sebab itu saya tidak begitu risau dan tenang ketika di dalam situasi seperti ini. Walaupun tidur hanya bertilamkan lantai surau, saya tetap bersyukur kerana ada juga ‘hotel’ untuk saya bermalam. Syukur padaMu, Ya Allah.
.
Ketika saya bermalam di surau tersebut, keadaan agak sunyi.
.
Tiba-tiba kesunyian itu betul-betul buat saya rindukan keluarga di rumah. Mula terdetik dalam fikiran, apalah yang sedang mereka lakukan.
.
Adakah mereka juga ada teringatkan saya atau saya hanyalah kenangan pahit dalam memori mereka.
.
Otak saya seperti tidak boleh berhenti berfikir, mata juga ibarat ingkar arahan untuk tidur walaupun badan terasa amat letih.
.
Malam itu saya terkenangkan kembali semua kesilapan yang dah saya lakukan di sepanjang usia ‘gila-gila remaja’ saya ini.
.
Barulah saya sedar kenapa keluarga tidak ambil peduli pada saya. Semuanya berpunca dari saya sendiri, saya yang terlalu liar memilih jalan hidup yang gelap.
.
Ketika itu saya berumur 21 tahun, saya mula membandingkan diri saya dengan rakanrakan lain.
.
Alangkah ketinggalannya saya, mereka ramai yang dah berjaya, saya? Memalukan.
.
Malam itu seperti Allah SWT ingin menyuntik satu kesedaran dalam hati saya.
.
Perasaan menyesal, kecewa & malu datang bertalu-talu, seperti ada satu tamparan kuat pada wajah sendiri yang menjerit, “Berubahlah Zukermi!” Itulah malam yang saya betul-betul rasa dah letih hidup seperti anak terbiar. Saya inginkan kehidupan yang lebih baik, saya ingin kembali ke pangkuan keluarga.
.
Saya ingin berubah!


Hari kedua di Rembau, apa plan saya?
.
Duit RM1 masih ada lagi dalam poket seluar saya.
.
Dalam kotak fikiran saya, masih tidak muncul lagi ilham bagaimana saya ingin gunakan RM1 tersebut.
.
Saya pun kembali ‘jalan-jalan cari makan’ di sekitar Rembau. Perut pun dah berikan signal kelaparan.
.
Akhirnya, Allah SWT telah ilhamkan saya untuk gunakan RM1 itu di Cyber Café. Saya pun terus ke Cyber Café yang berdekatan.
.
Dalam hati saya, inilah peluang terakhir untuk saya fikirkan sesuatu.
.
Tujuan utama saya ke Cyber Café sebenarnya untuk mencari rakan-rakan lama di Facebook dengan niat ingin meminta sedikit pertolongan.
.
Saya pun mulakan ‘misi’ saya dengan gunakan search bar di Facebook. Ada terjumpa rakan-rakan lama saya, saya pun ada bertegur sapa dengan mereka.
.
Bila tiba saja bahagian ‘aku nak pinjam duit sikit bro’, ramai yang keraskan jari dan berhenti menaip.
.
Saya ni memang jenis yang tidak tahu malu ke? Mungkin itu yang terlintas dalam fikiran anda sekarang ni kan.
.
Sejujurnya, saya malu. Tapi saya tiada pilihan lain, itulah saja pilihan yang saya ada ketika itu.
.
Apabila semua rakan-rakan yang dihubungi seakan-akan tidak ingin membantu, saya rasa agak kecewa sebenarnya.
.
Tapi saya tidak salahkan mereka, mungkin mereka ada sebab-sebab mereka sendiri.
.
Sahabat oh ‘sahabat’.
.
Tiada siapa yang ingin membantu saya ketika itu, saya terima hakikat itu dengan tenang. Hidup mesti diteruskan!
.
Dengan RM1 yang saya bayar di Cyber Café itu, hanya sekejap saja waktu saya gunakan untuk meminta tolong dari rakan. Masih ada lagi baki masa.
.
Sambil-sambil saya scroll News Feed ke bawah, saya ternampak iklan-iklan para peniaga di Facebook. Terdetik dalam fikiran saya, apa kata jika saya cuba berniaga.
.
Tapi saya tiada modal, itu masalah utama yang timbul dalam fikiran saya. Sejujurnya, ketika itu saya tiada langsung asas berniaga di Facebook. Perkataan ‘dropship’ pun tidak pernah saya dengar lagi.
.
Tapi saya ada juga sedikit pengalaman berniaga kerana dahulunya saya pernah juga mengikut rakan-rakan menjual barang di bazar larut malam.
.
Kemudian, tiba-tiba muncul satu idea dari kotak fikiran saya ini. Seperti terpancar lampu mentol yang cerah di atas kepala saya.
(bersambung...)

Buat duit RM1 jadi Sejuta dalam setahun. -Utusan-


Catatan diri: Kisah ini adalah kisah benar dari rakan FB saya. Bila berborak orangnya tak sombong, bijak berkomunikasi & suka membantu.

Ciri-ciri beliau memang lain dari usahawan lain yang membuatkan saya anggap memang patut rezeki Allah beri pada dia RM1000000 dalam masa setahun.

Moga beliau dapat konsisten dan saya doakan yang terbaik buat beliau.
-Hairul Azizi-

======================================================================
Saya pun ada join satu rangkaian bisnes dan belajar seperti beliau. walaupun tak dapat lagi cecah sejuta, alhamdulillah sudah mencecah jualan RM20ribu. Segala tekniknya saya ada masukkan dalam buku penulisan yang boleh saya berikan melalui emel:


DOWNLOAD BUKU BISNES
(RM50 RM20 Sekarang Free!!)

Nama Panggilan

E-mail


*Semak inbox emel atau di spam folder.
{ Read More }


Pengalaman Berniaga Online

BISNES BARANG JEPUN

Ada satu hari tu terasa betul-betul nak buat bisnes barangan Jepun. Semangat cari barang-barang Jepun, beli borong dan bermulanya episod aku berbisnes secara agak serius ala-ala part time. Tapi, barang yang aku borong terlalu banyak sampaikan terpaksa lebihan tu jual murah untuk dapatkan modal balik. Ada untung sikit tapi agak kurang memuaskan macam tak berbaloi dengan penat. Ini la kesilapan paling besar aku dalam mengharungi awal-awal pembabitan bisnes.

Kesilapan 1: Terlalu taksub pada produk, padahal yang penting lagi adalah menyelesaikan masalah customer.

Kesilapan 2: Terlalu fokus pada membuat website yang cool siap ada shopping cart, pembayaran guna kad kredit/visa/paypal gitu. Padahal yang lebih penting ialah fokus pada marketing atau dalam kata lain menambah channel.

Kesilapan 3: Tak simpan data-data customer. Dapat je jualan, terus tak ingat dah customer tu. Padahal ingat senang ke dapat customer yg dah percaya kat kita. Sebenarnya kita boleh jual lagi barang lain pada customer2 nih sebab dah ada trust.

NAK BISNES KAMERA PULAK

Lepas tu aku semangat pulak nak mulakan bisnes lens kamera, jenama NIKON & Canon siapa tak kenal kan? Promosi punya promosi memang ada yang minat tapi kebanyakannya tanya sampaikan ganggu juga masa aku. Dah tanya2, boleh kata sorang dua ja yang jadi beli.

Lepas tu masalah lain pulak, kata tunggu cukup bulan tapi bila sampai masa tak jadi beli. Dah la buang masa nak terangkan, nak jawab satu2 lepas tu susah nak terjual. kalau terjual memang la ada untung, dalam RM100-RM200 jadilah untung bersih. Semua yang berminat nak murah kaw2, kebanyakn jenis banyak tanya.

Perkara yang aku belajar ialah:

1. Bisnes kamera ni jenis premium, ianya produk kehendak. Walaupun margin untungnya besar, kelecehannya juga besar. Banyak MASA, MODAL dan TENAGA diperlukan untuk menerangkan mengenai produk. Boleh jadi patah semangat kalau dah penat2 terangkan tapi customer tak jadi beli.

2. Perkara lain yang aku belajar ialah, dalam awal-awal bisnes kita ni dalam proses belajar bisnes. Kita perlukan self-esteem yang tinggi untuk dapatkan semangat gituu.. Jual produk yang ada permintaan dan keperluan. Walaupun margin untungnya kecil tapi ianya seperti anak-anak sungai yang mengalir menjadi sungai yang besar.

TOLONG ORANG LAIN

Satu hari nenek aku terlantar sakit pinggang & tulang belakang, puas pergi hospital, x-ray & berubat semua tapi tak jalan. Sakitnya sampai susah nak bangun atas katil, mengerang sakit kalau bergerak silap sikit. Busu aku cadangkan makan satu ramuan akar kayu ni & kitorang cuba. Aku tak mengharap sangat tapi cuba saja semua ikhtiar yang ada. Macam ajaib, lepas 2-3 hari nenek boleh bangun macam orang sihat jer.

Dari situ heboh sikit pasal ramuan ni bagus. Ada saudara yang sakit lutut sampai nak dibedah pun tak jadi dibedah. Ubat ni akan memperbetulkan balik urat & keradangan sekitar tulang. Secara tak langsung kitorang tolong pulak orang lain yang ada masalah sama. Kitorang tolong dapatkan ramuan tu, mereka beli dari kami. Sejak tu aku belajar sesuatu dalam menjual -> menjual bukan cerita tentang ubat ini paling bagus! >> tetapi cerita apa yang boleh kita bantu orang.

Dalam berniaga ni, kita kena bantu dan menyelesaikan masalah orang lain. Niat kena betul dan bisnes inshaAllah berjaya.

BUAT BISNES DROPSHIP


Aku belajar sesuatu dari jual ubat sakit belakang tu. Kan senang kalau jualkan produk orang lain. Barang tak payah simpan, bila ada orang order baru ambik. Jadi aku mulakan bisnes dropship. Aku berbaik dengan seorang akak ni tolong jualkan barang dia. Tak sangka lagi senang kerja dropship ni. Takpayah risau keluar modal beli barang dulu tapi bila ada order baru ambil. Dan dalam konsep dropship ni, aku takpayah poskan barang. Kakak tu yang poskan ke customer bagi pihak aku. Dia akan guna Poslaju ke, CityLink ke, GDex kadang2. Kalau barang besar dalam kotak, boleh guna KTMD (Keretapi Tanah Melayu Distribution) atau bas ekspress. Tapi bas ekspress ni kena hantar & ambil sendiri kat stesen bas, barang cepat sampai tapi ada sedikit leceh disitu.

Kalau perasan daripada cerita aku kat atas, ada beberapa tips mula bisnes yang boleh korang buat:

1. CARI MASALAH

Ni bukan cari gaduh, tapi cari masalah orang dan tawarkan penyelesaiannya. Contoh paling senang macam cerita aku jual ubat sakit tulang nenek aku tadi. Masalah sakit tulang, dan penyelesaiannya ubat. Bukan produk sendiri tapi hanya jadi orang tengah tolong jualkan produk orang lain. Untuk pengetahuan, jualannya sampai sekarang dah mencecah RM30 000 lebih dalam masa setahun. Aku buat parttime ja, kalau fulltime tak tahu la. Produk-produk selesaikan masalah ni akan terjual sendiri, tak payah nak explain panjang macam barang kehendak spt cerita lens kamera aku tadi.

2. JUAL BARANG KEPERLUAN

Dah berniaga ni, kalau tak nampak borang poslaju ni memang pelik tau
Bezakan barang kehendak dan barang keperluan. Biasanya lagi senang jual brang keperluan berbanding barang kehendak. Kalau nak dibandingkan, barang keperluan untungnya lagi banyak dan berterusan berbanding untung barang kehendak. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab dari pengalaman sendiri aku. Jual lens kamera (barang kehendak) macam nak rak penatnya tapi jual kuih raya (barang keperluan di hari raya) lagi senang. Untung barang keperluan sebabnya kalau dah sorang tu beli barang keperluan kat ko, dia akan beli lagi dan lagi. Kalau barang kehendak, orang beli sekali saja & untung pun sekali saja. Lagi baik untung berkali-kali. (kalau faham maksud aku). Jual barang keperluan ni saja dah cecah jualan RM20ribu untuk aku sendiri secara parttime. Mula-mula memang susah tapi lama-lama lepas beberapa bulan inshaAllah ada hasilnya.

3. KENA RAJIN BAGITAHU

Istilah dalam bisnes sebut marketing. Bahasa mudah panggil iklan la. Tapi iklan tu jangan paksa orang suruh beli produk tu. Guna teknik soft selling sikit. Rajin-rajin promosi kat forum, blog, Facebook & website sendiri kalau ada. Bagitahu & bagitahu lagi sebab biasanya sikit ja orang yang jadi beli masa mula, jadi korang kena bagitahu lagi baru orang yang terdengar kali kedua & seterusnya ni teringat. Biasanya diorang sibuk sampai terlupa ke nak beli. Jaga baik2 siap yang berminat. Lagi senang jual kat yang berminat & yang dah pernah beli kat kita berbanding cari pelanggan lain. Rajin-rajin promosi masa hujung bulan, time orang dapat gaji $$$. Sebelum time gaji tu dah bagitahu awal2 supaya nanti diorg igt lepas gaji terus beli.

LAGI TIPS BISNES

Ada lagi tipsnya nanti, agak penat untuk aku taip kat sini. Cerita macam mana nak pengaruh pelanggan supaya terbeli juga & cara cepat dapatkan untung bersih RM1000 dalam sebulan. Aku ada siapkan satu buku yang aku tulis sendiri, untuk yang serius berminat boleh isi nama & emel kat bawah:

TIPS BISNES (Free!!)


Nama Panggilan

E-mail


*Semak inbox emel atau di spam folder.
{ Read More }


Ejen Dropship

HARGA DROPSHIP ni hanya layak untuk group Geng Bisnes Dari Rumah.

Ejen Dropship












LIST HARGA DROPSHIP:

1. FERWHITE 1KG
HARGA JUALAN RM139
HARGA DROPSHIP RM90
• SABAH SARAWAK ADD RM6
2. FERWHITE 500GM
HARGA JUALAN RM95
HARGA DROPSHIP RM55
• SABAH SARAWAK ADD RM6
4. AURAWHITE
HARGA JUALAN RM150
HARGA DROPSHIP RM85 (SHAKER+ SERUM DARI AURAWHITE)
HARGA DROPSHIP RM90 (SHAKER+ SERUM + FREEGIFT LAIN)
• SABAH SARAWAK ADD RM6
5. ICYCOOL
HARGA JUALAN RM75
HARGA DROPSHIP RM47
• SABAH SARAWAK ADD RM6
6. PERFUME PARADISE (SET)
HARGA JUALAN RM32
HARGA DROPSHIP RM26
• SABAH SARAWAK ADD RM3
7. ROYAL SLIM LISHO MAGIC
HARGA JUALAN RM110 (FREE MASK)
HARGA DROPSHIP RM60
• SABAH SARAWAK ADD RM6
8. MIRACLE SLIMMING COFFEE
HARGA JUALAN RM100
HARGA DROPSHIP RM49
• SABAH SARAWAK ADD RM6
9. PERLA COFFEE
HARGA JUALAN RM59.90
HARGA DROPSHIP RM35
• SABAH SARAWAK ADD RM5
10. CREAM + CLEANSER ROYAL EXPERT WHITE
HARGA JUALAN RM160
HARGA DROPSHIP RM125
• SABAH SARAWAK ADD RM6

11. EMILAY WHITTENING DAN COLLAGEN
HARGA JUALAN RM45
HARGA DROPSHIP RM23
• SABAH SARAWAK ADD RM3
12. CMC FULL PACk
HARGA JUALAN RM85
HARGA DROPSHIP RM65
• SABAH SARAWAK ADD RM3
13. MZ SECRET SOAP
HARGA JUALAN RM70
HARGA DROPSHIP RM35
• SABAH SARAWAK ADD RM3
14. MZ SPRAY
HARGA JUALAN RM70
HARGA DROPSHIP RM45
• SABAH SARAWAK ADD RM5
15. RELIAN MASCARA
HARGA JUALAN RM45
HARGA DROPSHIP RM30
• SABAH SARAWAK ADD RM3
16. NINASKINWHITE ADVANCE
HARGA JUALAN RM95
HARGA DROPSHIP RM68
• SABAH SARAWAK ADD RM6
17. SET JERAWAT BY NINASKINCARE
HARGA JUALAN RM95
HARGA DROPSHIP RM70
• SABAH SARAWAK ADD RM6
18. WONDERGLOW GOLD
HARGA JUALAN RM120
HARGA DROPSHIP RM70
• SABAH SARAWAK ADD RM3
19. WONDERGLOW SILVER
HARGA JUALAN RM100
HARGA DROPSHIP RM68
• SABAH SARAWAK ADD RM3
20. HAIR SERUM
HARGA JUALAN RM75
HARGA DROPSHIP RM50
• SABAH SARAWAK ADD RM6
21. OPPA SNOW
HARGA JUALAN RM90
HARGA DROPSHIP RM27
• SABAH SARAWAK ADD RM6
22. ADVANCE PURE SERUM
HARGA JUALAN RM80
HARGA DROPSHIP RM55
• SABAH SARAWAK ADD RM3
23. HARUM MALAM
HARGA JUALAN RM40
HARGA DROPSHIP RM30
• SABAH SARAWAK ADD RM3

24. SATIN SKINZ
HARGA JUALAN RM180
HARGA DROPSHIP RM105
• SABAH SARAWAK ADD RM5
25. SABUN MARINE ESSENCE
HARGA JUALAN
1 KETUL RM46 (S/M)
1 KETUL RM50 (S/S)
HARGA DROPSHIP
RM 42 (S/M)
RM 46 (S/S)
HARGA JUALAN
1 BOX RM112 (S/M)
1 BOX RM115 (S/S)
HARGA DROPSHIP
1 BOX RM102 (S/M)
1 BOX RM105 (S/S)
26. DEWY
HARGA JUALAN RM65
HARGA DROPSHIP RM40
SABAH SARAWAK ADD RM5
27. AURAGLOW
HARGA JUALAN
RM120 (S/M)
RM130 (S/S)
HARGA DROPSHIP
RM100 (S/M)
RM110 (S/S)
28. K COLLY (FREE GIFT)
HARGA JUALAN : RM110- RM150
HARGA DROPSHIP : RM88 (S/M)
RM90 (S/S)
29. HARUM MALAM
HARGA JUALAN RM40 SIAP POS
HARGA DROPSHIP RM35 SIAP POS
SABAH SARAWAK ADD RM3
30. OXYGEN CREAM (30GM)
FULL PACK
HARGA JUALAN RM70
HARGA DROPSHIP RM55 iSIAP POS
* SABAH SARAWAK ADD RM3
PEK COMBO EGF SERUM + OXYGEN 30GM
HARGA ASAL RM155
HARGA COMBO RM140
HARGA DROPSHIP RM110
SABAH SARAWAK ADD RM3
30. HAIR PERFUME
By
HARGA JUALAN : RM30 INC POSTAGE
KOMISEN : RM5
BANKIN : RM25
*SABAH SARAWAK ADD RM3
31. PERFUME PARADISE (8ML)
HARGA JUALAN RM25 SIAP POS
KOMISEN RM5
BANKIN RM20 SIAP POS
* SABAH SARAWAK ADD RM3
32. BABIES BLINK
HARGA JUALAN RM85
HARGA DROPSHIP RM40
SABAH SARAWAK RM5
33. SCAR CREAM
HARGA JUALAN RM40 SIAP POS
HARGA DROPSHIP RM30
SABAH SARAWAK ADD RM3
34. ACNE CREAM
HARGA JUALAN RM40 SIAP POS
HARGA DROPSHIP RM30
SABAH SARAWAK ADD RM3
35. FELINNA INCHLOSS
HARGA JUALAN RM56
HARGA DROPSHIP RM45
• SABAH SARAWAK ADD RM5
36. FELINNA LOTION PLUS
HARGA JUALAN RM65
HARGA DROPSHIP RM60
• SABAH SARAWAK ADD RM5
37. PURE TEABERRY JUICE
HARGA JUALAN RM90
HARGA DROPSHIP RM75
• SABAH SARAWAK ADD RM5

39. IBU PUTIH 20GM
HARGA JUALAN RM45
HARGA DROPSHIP RM35
SABAH SARAWAK RM3
40. IBU PUTIH 35GM
HARGA JUALAN RM70
HARGA DROPSHIP RM55
SABAH SARAWAK ADD RM3
41. MY SLIMMING HERBAL (NINA PRODUCT)
HARGA JUALAN RM70
HARGA DROPSHIP RM60
SABAH SARAWAK ADD RM3
42. PERLA COKLAT
HARGA JUALAN RM65.90
HRGA DROPSHIP RM45
SABAH SARAWAK ADD RM3
43. EGF 30BIJI
HARGA JUALAN RM85
HARGA DROPSHIP RM75
SABAH SARAWAK ADD RM3
44. HARUM MALAM 3 BOTOL
HRGA JUAL RM100 FREE POS
HARGA DROPSHIP RM90
SABAH SARAWAK ADD RM5
45. BELVYA
HARGA JUAL RM85 FREE POS
HARGA DROPSHIP RM55
SABAH SARAWAK ADD RM5
46. Egg mask
Jual rm20 -rm25
Dropship rm18
Sbh srwk add rm33
47. SABUN AL RAZI
HARGA JUALAN RM49
HARGA DROPSHIP RM30
SABAH SARAWAK ADD RM3
48. V-HYGENIC by felinna beauty
HARGA JUAL RM40
HARGA DROPSHIP RM30
SABAH SARAWAK ADD RM5
49. TONER BUANG DAKI (NINASKINCARE)
HARGA JUALAN RM60
HARGA DROPSHIP RM40
SABAH SARAWAK ADD RM3
50. SABUN JERAWAT NINASKINCARE
HARGA JUALAN RM45
HARGA DROPSHIP RM 35
SABAH SARAWAK ADD RM3
51. NANO SOAP
HARGA JUALAN RM49
HARGA DROPSHIP RM34
SABAH SARAWAK ADD RM3

52. IBU PUTIH COLLAGEN DRINK
HARGA JUALAN RM70
HARGA DROPSHIP RM47
SABAH SARAWAK ADD RM5
53. WIS PUTIH (NORMAL SET)
HARGA JUALAN RM110
HARGA DROPSHIP RM62
SABAH SARAWAK RM80
54. WIS PUTIH (SENSITIF SET KOTAK HIJAU)
HARGA JUALAN RM140
HARGA DROPSHIP RM80
SABAH SARAWAK SAMA
55. STRECTH MARK LOSYEN
HARGA JUALAN RM120
HARGA DROPSHIP RM110
SABAH SARAWAK ADD RM3
56. KWHITE
HARGA JUAL RM89
HARGA DROPSHIP RM65
SABAH SARAWAK ADD RM3
57. LOSYEN ROYAL EXPERT WHITE
HARGA JUAL RM45
HARGA DROPSHIP RM40
Sabah sarawak add rm3
58. SIMEN SERUM
HARGA JUAL RM65
HARGA DROPSHIP RM45
Sabah sarawak add rm3
59. ZOFEA
HARGA JUALAN RM159
HARGA DROPSHIP RM110
SABAH SARAWAK ADD RM5
60. RADIANCE
HARGA JUALAN RM180
HARGA DROPSHIP RM140
SABAH SARAWAK SAMA RM160
61. CLEAN AND SMOOTH HAIR REMOVAL
HARGA JUALAN RM40
HARGA DROPSHIP RM30
SABAH SARAWAK ADD RM5
62. BABIES BLINK LIMITED
HARGA JUALAN RM90
HARGA DROPSHIP RM50
SABAH SARAWAK ADD RM5
63. CAR PERFUME
HARGA JUALAN RM10
HARGA DROPSHIP RM8
Add kos pos RM7
SAAH SARAWAK ADD RM3
64. BAMBOO CORSET
HARGA JUALAN RM30 KEATAS
HARGA DROPSHIP RM25
SABAH SARAWAK ADD RM3

65. SLIMMING PANTIES
HARGA DROPSHIP
5 HELAI RM52
10 HELAI RM87
30 HELAI RM177
50 HELAI RM240
FREE POS SEMENANJUNG
SABAH SARAWAK ADD RM5

66. FLORAL MASK
HARGA JUAL RM40
HARGA DROPSHIP RM35
SABAH SARAWAK ADD RM3

67. BEDAK LOLIPOP FREE AMPOULE
HARGA JUALAN RM 59
HARGA DROPSHIP RM40
SABAH SARAWAK ADD RM5

HARGA JUALAN
BERGANTUNG KEPADA ANDA. YANG PENTING BANKIN HARGA DROPSHIP

BANKIN HARGA DROPSHIP KE:
MAYBANK 154026696919
CIMB 7006431007

Syarat mudah saja, dah bank in terus bagi alamat customer & alamat anda sebagai pengirim.

Hanya untuk ahli group Geng Bisnes Dari Rumah saja. Gambar semua boleh copy dalam tu.

Pendaftaran ejen dropship RM30 percuma dengan mohon untuk join di link ni:

http://bit.ly/gengbisnes



{ Read More }


Lelaki Tua Berkain Pelikat


Saya jumpa lelaki tua ini. Selalu lepas Asar dia iktikaf di masjid.

Baca al Quran. Umur 70an. Duduk rumah dekat masjid.

Rumah agam besar dan menarik.

Hartanya disana sini, bangunan komesil tengah bandar. Milikan RM35juta. Pendapatan pasif kutip sewa RM70,000 sebulan. Belanja RM20,000. RM50,000 sedekah dan infaq.

Dia tenang bersendirian meladeni anak cucu.

Saya mahu ambil gambar. Dia menolak. katanya malu.

Saya minta formula. Dia berikan 15. Saya catat dan mahu kongsikan. Bolehkah saya kongsikan?

#1 – Pertama, dia kata muliakan ibu bapa. Doa ibubapa adalah segala galanya. Ia tiada hijab terus termakbul. Raikan ibubapa. jaga mereka sepanjang usia. Doakan mereka apabila telah tiada.

#2 – Jaga masa. Ia datang dan berakhir. Urus masa antara 5 waktu solat. Atur kerja dengan sebaik cara. Pada setiap waktu ada perkara yang kita mulakan. Ada di masjid sebelum azan. masuk waktu terus solat. Selepas solat bertebaran berusaha cari rezeki.

#3 – Berdoa dengan khusyuk. Serah pada Allah. Tawakal. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.

#4 – Namun begitu kena usaha. Usaha pagi petang siang malam. Usaha sungguh sungguh. Usaha bermula dengan pasang niat. Lepas itu buat buat buat. Sampai dapat. Tidak dapat, usaha lain pula. Masa buat baca al Quran. Maka dia pun nasihatkan saya,

“Orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu kali sama ganjarannya dengan memperoleh ganjaran membaca sepertiga Al-Quran. Jadi jika membaca surat Al-Ikhlas tiga kali mendapat ganjaran seperti membaca satu Al-Quran.

Rasulullah SAW pernah bertanya “Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangka masa dua-tiga minit?” Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah UmarAl Khattab r.a telah mengatakan adalah mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat.

Ali Abi Talib r.a pun membaca surah Al-Ikhlas tiga kali.Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.

Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 juzuk kitab Al-Quran. Apabila membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali khatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 juzuk Al-Quran.
Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ sebanyak 3 kali, dikurniakannya pahala seperti pahala orang yang membaca Al-Quran sekali khatam.”

Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas. Kadang kadang sampai 1000 kali sehari. Dan tiap lepas asar masa dia iktikaf dan baca Al Quran.

#5 – Jaga Kesihatan. Jaga kesihatan. jaga kesihatan. Banyak berjalan kaki. Banyak. minum air masak atau air mineral. Jaga makanan.Kata lelaki tua ini lagi:

#6 – Hidup kena buat target. Ada wawasan. Ikat perut. Usah membazir. Mula dengan makanan. Makanan dan minuman mesti habiskan. Usah lagak orang kaya, padahal kita teman pada syaitan. Sentiasa belanja orang. Makan dikedai kecil. Perhatikan kebersihan kedai. Apabila bersih masuk. Disitu kita temui ramai orang susah. Belanja mereka..

#7 – Waktu maghrib usah ada atas jalan. Apabila dalam perjalanan berhenti. Cari masjid. Apabila dirumah, tutup pintu rapat rapat. Malam buang sampah sarap. Basuh pinggan mangkuk. Pastikan semua teratur sebelum tidur. Gunakan waktu antara maghrib dan isyak untuk tuntut ilmu agama. Boleh dengar orang mengajar. Boleh juga baca kitab. Lepas Isyak buat kira kira untung rugi. Siapkan bahan dan pakaian untuk kerja esok hari.

#8 – Usah takut jumpa orang. Walaupun 5 minit mahu berjumpa. Pergi sendiri. Usah pakai posmen apabila depani soal penting. Kita rangkak panjat bangunan. Tunggu. Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan. yang penting sampaikan dengan tangan sendiri.Tenung mata dan baca “ayat ayat pengasih”. Hehehe. (Nota tambahan: Surah Yusuf: Ayat 4)

#9 – Balik malam, usah cakap penat. Usah cakap letih. Usah cakap sakit. Apabila sakit senyum. Allah sedang luruhkan dosa. Lepas sakit kita lagi bertenaga. Siapakah dalam dunia yang tidak pernah rasa sakit. Jatuh. dihina. Semua termasuk Rasulullah SAW. Namun, baginda ajar kita maafkan semua orang.

#10 – Niat mahu kaya. Niat mahu bantu ramai orang. Niat mahu jadi manusia berguna.Niat itu macam tulis surat. Dulu tiada internet, Macam tulis surat la. Salah tulis alamat akan sampai salah tempatlah surat itu. Maka tulis alamat betul betul. Niat mahu kaya, supaya kita dapat bantu ramai lagi orang. Mahu membahagiakan ramai orang.

#11 – Mula berniaga, usah buat pinjaman. Cukup dengan apa yang ada ditangan. Itu masa kita belajar. Berniaga ini seni. Kita sahaja tahu maksud lakaran. Terbakar tangan biasa. Namun, dengan duit sedikit kita tak rasa sangat panasnya. Usah samakan orang dengan kita. Mereka lain tak serupa.

(Kedai mula mula di mulut sahaja.) Senyum mesra, mulut manis. Usah sombong.sentiasa tegur dan sapa manusia. Kita berniaga dengan manusia.Berniaga dengan siapa sahaja. Andai kata kita kaki surau. Berniaga dengan orang surau tidak jadikan kita kaya. Berniaga dengan semua orang walaupun dia haprak keparat. Yang penting tunai. Ada duit kita cerita. Ada barang kita jual.

#12 – Modal kita adalah daya penarik yang pada diri kita. Daya penarik adalah ciri yang ada dalam diri yang buat orang lain rasa senang dengan kita. Cari ilmu tentang produk. Apabila orang tanya jawab dengan lancar dan petah. Jelas. sebut satu demi satu. Usah ragu ragu dan termanggu. Kongsi bukan jual. Ingat sentiasa kongsi dengan semangat membara. Orang jatuh cinta dengan semangat kita.

#13 – Apa lagi..ahaaa..masa mula niaga biar mendalam dulu. Usah cepat mahu melebar.Fahamkah apa pakcik cakap. Maksudnya biar berjaya satu demi satu. Apabila mula guna modal sendiri, kemudian buat sungguh sungguh sampai berjaya. Lepas dah nampak hasil, mula lebarkan. Masa itu boleh la mahu buat pinjaman. Kita sudah ada ilmu bisnes.

***

(Cukuplah tu. Masa ni Lelaki Tua Berkain Pelikat sudah mahu berhenti. Saya senyum peluk dia dan kata, “baharu ada 13 anak sungai di syurga. Tambah sampai 20″. Saya buat contengan kata dia dalam kepala)

***

#14 – Kita kena buat promosi apa jua yang kita bisnes. Produk tak boleh bercakap.Sejak bila pula lah produk boleh bercakap. Orang kena tahu apa yang kita buat. Caranya buka bank emosi dengan setiap pelanggan kita. Pelanggan yang puas hati datang lagi. Datang lagi. Sekarang pun Pak Cik masih buat bisnes sikit sikit. Perumahan. Pak Ciik buat lima rumah sekali siap. Siap baharu jual. Pak Cik buat cantik. Jual mahal. Orang beratur mahu beli. Jual barang siap. Usah jual barang dalam laut yang tidak tahu tersangkut pada pukat atau tidak. Tidak berkat begitu.

#15 – Apabila bisnes sudah maju, usah berlagak. Dahulu Pak Cik suka gunting rambut kedai Nawi. Dia tanya “Bagaimana Pak Cik mahu gunting rambut? Pak Cik jawab , “Dengan senyap senyap tapi cantik”. Anak fahamkah apa Pak Cik cakap ni? Jawab saya, “Faham Pak Cik, saya juga gunting rambut disitu sejak umur 15 tahun”. Hehehe. Maksudnya usah gosip sana gosip sini, balun orang sana balun orang sini. Usah peduli rambut atas kepala orang lain. Apa yang utama rambut kita tersisir rapi.Bijak anak ni. Apa nama? Yesss. Dia sudah tanya nama saya. Maknanya saya sudah dapat Mentor Lelaki Tua Berkain Pelikat.

#16 – Anak..ingat kita hidup sungguh sebentar, macam main bola sahaja. 90 minit tamatlah permainan. Itulah lebih kurang bandingan hidup didunia ini. Kita kejar bola. Cuba jaringkan gol. Apabila sampai tiupan wisel, tahulah keputusan. Apabila malaikat maut datang jemput kita, habislah kita. Ada dunia kekal abadi di sana. Usahlah kita berlagak sombong masa berjalan atas bumi Tuhan ini.

Paku yang nampak tidak rapat ke papan, akan diketuk oleh Tuan Rumah. Itulah perumpamaan hidupan. Rapat ke bumi. Sujud pada Tuhan.

Bacalah surah ar Rahman ayat 46, “Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua syurga”

#17 – Pak Cik bersyukur sampai ke tahap ini. Pak cik bersyukur. Syukur itu tandanya apabila Pak Cik rasa tak layak terima, namun Allah berikan juga. Pak Cik habiskan masa dalam waktu kecemasan ini dengan memandang yang memberi nikmat bukan pada nikmatnya. Anakku bersyukurlah. Masih punya masa mengatur tapak menjejaki orang hebat dalam agama.

Dunia ini tidak lebih dari sayap nyamuk sahaja. Usah letak dunia di hati. Tetapi berusahalah supaya dunia dalam genggaman tangan kita. Pak Cik pakai kereta besar, bukan untuk apa namun Pak Cik mahu menikmati apa rasa sayap nyamuk itu. Kalau sayap nyamuk itu sudah rasa nikmatnya, bayangkan nikmat di syurga.

#18 – Anak… Apabila mahu makan nasi, dapatkan beras. Cakap cakap dan sembang sembang tidak hasilkan beras. Rajin usaha. sampai waktu solat. Solat itu tiang agama. Usah terjerat dengan penyakit umat akhir zaman. Mereka cintakan dunia. Takutkan mati. Hakikatnya mati itu pasti. Namun, jangan kerana takutkan mati duduk atas masjid semata mata dan harapkan hidangan turun dari langit.

Tidak boleh begitu. Cuba beri masa untuk semua perkara. Umur macam Pak Cik sekarang, hari hari biasa, 6 jam tidur. 6 jam bekerja. 6 jam duduk atas masjid. 6 jam bersama anak cucu cicit. Anak, ada Pak Cik ingat, Nabi SAW sebut, “Peliharalah lidahmu, luaskan rumahmu dan tangislah dosamu”. Cuba anak check siapa perawinya. (nota: Hadis riwayat at Tirmizi)

#19 – Anakku kita bukan orang sufi. Mereka lain. Kita orang biasa,

“Apabila kemiskinan datang bertandang mengetuk di pintu, kasih sayang segera terbang keluar ikut jendela. Saat itu sahabat dekat mula menjauh, kesusahan bagaikan banjir besar menghanyutkan segalanya pergi dan ianya hanya kembali apabila kita kaya semula”

Rajinlah berusaha. Wang bukan segala galanya. Namun banyak perkara dalam dunia sekarang perlukan wang anakku. Wang bukan raja. Wang adalah hamba perkasa yang memudahkan banyak perkara. ramai orang sedikit sedikit sebut Tuhan, pada hal hati mereka bersimpang simpang.

#20 – Cuba sedaya upaya supaya ada wuduk pada tubuh kita. Ianya adalah cara terbaik cucikan diri. Cuba mandi setiap kali sebelum masuk waktu. Tidak dapat kerana banyak masa di pejabat, mandi 3 kali sehari. Sebelum subuh, sebelum maghrib dan sebelum isya’. InsyaAllah kita rasa bersih dan tenang dari segi luaran. Sewaktu berdiri mahu solat, rasakan ketakutan luar biasa. Kita sedang menghadap Allah Raja dan Tuan kepada segala Raja.

Saya cari dia sepanjang bulan puasa. Selepas asar di tempat biasa. Dia tiada. Tidak ada lagi pada sudut tepi tiang di masjid. Di mana dia? Apakah dia sakit? Atau pergi umrah.

Pagi tadi, dengan izin Allah jua saya temui dia. Tenang bersahaja. Kali ini berjubah. Selepas subuh dia ambil al Quran dan baca. Bacaan lancar dengan tajwid yang sedap didengar. (Nota: Saya tidak boleh kata betul, kerana itu bukan bidang yang saya berpengetahuan).

Lama dia baca. 1 jam 26 minit. Lepas itu dia sambung solat, dari kejauhan saya perhatikan. 4 rakaat Dhuha. Dia berdoa panjang juga, memohon keampunan dan dipermudahkan kehidupan zuriat dan keturunan, diberi keamanan buat bumi yang tercinta. Selesai lelaki tua itu bersolat saya datang menghampiri dia.

Dia terlebih dahulu memberikan salam. Senyum mesra menyapa. Dia berkata, sebelum saya sempat bersuara.

"Selalu lepas Asar tiada di tempat biasa, Pak Cik keluar lihat lihat juadah berbuka. Hidup ini kena nikmati jua. Apa yang boleh makan dan terasa mahu makan, belilah. Dihujung usia, adalah merasa nikmat yang Maha Esa.Itulah namanya nikmat yang tidak dapat kita dustakan. Beli tanpa berkira. ramai peniaga cari rezeki.

Bahagi kepada jiran tetangga dan sanak saudara. Inilah waktu kita beramal dan merapatkan jalinan saudara. Jiran adalah saudara kita terdekat. ia umpama tubuh badan kita."

Saya kata, "ramai orang mahu petua pak cik lagi". Dia pun tenang merenung panjang. Kata beliau, (saya notakan dalam bilangan)

#21. Berusahalah untuk jadi orang kaya. Kaya tidak menambah sombong, besar, berlagak. Kita berharga di sisi Tuhan apabila kekayaan kita menambah manfaat pada orang. Kita mulia disisi Tuhan apabila miskin kita tidak menambah beban. Miskin tidak menyusahkan orang.

#22. Sepanjang hidup kita bakal diuji. Ujian miskin. Ujian kaya. Orang yang tahan ujian itu umpama emas. Jatuh ke tanah ia emas. Letak dibadan, ia emas. Letak di kepala, ia emas. Ujian datang dalam bentuk kesakitan, kerugian, kehinaan. Ujian juga boleh datang dalam bentuk kesenangan, kemewahan dan kekayaan. Berhati hatilah dengan ujian.

#23. Anak mahu tahu apakah perkara yang menyebabkan malaikat rasa cemburu pada kita? Apabila kita beri madu tatakala kita diberi racun sebelumnya. Tanya saya, "maksudnya? (saya pohon pencerahan). Lelaki Tua itu berkata, apabila kita membalas kebaikan pada kejahatan orang. Tiada dendam melainkan rasa insaf diri mahu membawa kebaikan walaupun kita pernah dikhianati dan dikerjakan teruk oleh orang itu.

#24. Pada detik ini dia menangis teresak esak. Kata beliau, "Pak Cik rindukan emak. Emak adalah himpunan khazanah kaya yang tidak ternilai harga. Pada teman teman anak, detik ini kembalilah kepada emak.Buka puasa dengan emak dan ayah. Suapkan emak. Seluruh harta dunia yang kita miliki tiada kan sama dengan emak dan ayah"

#25. Apabila emak dan ayah sudah tiada bertimbang rasa pada keluarga. Pak Cik pernah dengar orang alim kata, orang yang paling sempurna imannya adalah orang baik budi, mulia pekerti. Orang yang bertimbang rasa dan bertolak ansur pada keluarga". Jadi orang mulia anak. Mulia bukan mahsyur nama. Mulia bukan berkuasa. Mulia kita apabila akhlak terpelihara.

(Nota: Rasulullah SAW bersabda, "Aku diutus oleh Allah untuk menyempurnakan akhlak" (HR Ahmad) ).

Lama dia merenung saya. Pandangan beliau jauh dalam genangan air mata. Dia nyata menerobos masa sekarang pulang ke masa silam. dalam hati saya berkata, orang tua memang begitu. Mudah pilu.

"Pak Cik boleh kaya jauh lebih kaya dari sekarang, andai halal haram Pak Cik letak ke belakang. Dulu dulu ramai orang mahu kerja kerajaan. Yang berniaga tidak ramai. Jadi, peluang untuk Pak Cik banyak. Malah Pak Cik pernah ditawar AP Kereta. Tapi semuanya Pak Cik tolak"

"Pak Cik senang berdagang cara buka kedai macam sekarang. Ada untung simpan. Cukup simpan labur. Beli bangunan. Alhamdulillah adalah sikit sikit. Namun petua hidup tenang, yang Pak Cik nak kongsi untuk teman teman anak adalah seperti ini"

# 26. Jaga maruah kawan kawan. Usah cerita keburukan orang lain. Apabila cerita itu tidak benar, jatuh pada fitnah. Apabila cerita itu benar, itu mengumpat namanya. Ghibah itu berdosa dan menambah gelap hati kita. Pak Cik dengar ustaz mengajar atas masjid ini, apabila kita dengar saudara seagama diumpat dan kita tidak membelanya maka kita ikut tanggung dosa umpatan itu di dunia dan di akhirat.

Habis mengajar, Pak Cik dan kawan kawan bawa ustaz itu pergi makan, tiba tiba ustaz itu bercakap pasal keaiban orang. Pak Cik bangun, bayar semua makanan dan pergi. Pak Cik bukan orang sufi. Pak Cik tetap ambil ilmu dia, sebab mutiara tetap berharga walaupun penyelamnya orang hina. Pak Cik pergi,cuma mahu jaga hati sendiri, tidak mahu dinodai.

Apabila hati bersih, senyum kita nampak ikhlas dan bisnes kita jadi mudah.Cerminan hati terpancar di muka dan apa yang kita niaga jadi mudah belaka. Di terima dan pelanggan datang beli sokmo. (nota: sokmo adalah bahasa Kelantan yang membawa maksud berulang ulang)

# 27. Untuk bisnes maju, doakan kebaikan teman teman. Apabila kita doakan sahabat sahabat yang jauh, malaikat mendoakan kita pula. Bayangkan malaikat yang doakan kita. Berkat. Amalkan ini anak. Amalkan selalu. Amalkan doakan untuk sekurang kurangnya 100 orang sahabat kita setiap hari. Amalan ini besar khasiatnya untuk hati kita jadi lembut dan bisnes kita berkembang.

#28. Bertahajud. bermunajat. Apabila kita tidur syaitan ikat kita dengan tiga ikatan. sebaik tersedar sebut nama Allah. Kemudian berwudhuk. Dan terus Tahajud. Lepaslah tiga ikatan syaitan. Tahajud adalah cara kita syukur pada Allah atas segala nikmat.

Anak tahu rumah Pak Cik paling besar di kawasan ini. Ia seakan cantuman 3 buah rumah banglo. Padahal Pak Cik hanya peniaga kecil berbanding dengan orang lain. Anak tahu semua yang tinggal kawasan ini orang bernama. Kenapa di hujung usia mereka tidak kaya?

Ianya nikmat yang disyukuri. Nikmat apabila tidak didustakan lekat tidak tiris. Sesiapa yang tahajud terus menerus ada 9 kurniaan. Lima kurniaan di dunia dan empat kurniaan di akhirat. Anak, bertahajud lah. InsyaAllah selamat.

Pantang besar orang tua dahulu dahulu untuk terus tidur apabila ayam telah mula berkokok pada hujung malam. Kita bangun dalam gelap mencerah hati menghadap Tuhan pemilik alam.

#29. Anak, untuk berjaya dalam bisnes, kita mesti berhati hamba. Siang kita dambakan pada pelanggan. Mereka betul. Kita bukan salah, cuma kita mengalah. Mereka rasa serlahan jiwa kita dan mereka datang secara berulang ulang. Malam kita hamba merintih pada Pencipta.

Anak, ibadah, bukan sekadar rukuk dan sujud. Bukan sekadar gotel (baca:gentel) tasbih zikir dan tahmid. Ibadah juga bukan sekadar zakat dan sedekah. Ibadah adalah hati yang ingat sokmo pada Allah. Hati yang tidak ingat Allah hati seorang Tuan. Seorang yang rasa diri "tuan pemilik" sukar untuk dapat nikmat berTuhan.

Hanya belas kasihan Allah dapat jauhkan kita daripada segala bala bencana.

Anak. hari sudah tinggi. Pak Cik mahu balik. Sambil berjalan balik ke luar masjid, beliau memberikan petua terakhir untuk hari itu.

#30. Bangun pagi. Tadi tahajud. Kemudian Subuh. Seboleh mungkin usah bangun dari sejadah sampai Dhuha. Baca Al Quran. Zikir. Lanjutkan sampai Dhuha. Beribadat pada Allah. Kemudian cari nafkah halal. Ia mendatangkan keberkatan rezeki.

Tatkala berpisah, dia membaca surah an Naba ayat 11, "Dan kami jadikan waktu siang untuk mencari penghidupan (rezeki)."


Lama dia teresak. Saya diam. saya mula faham hati Lelaki Tua berusia 70an. Mudah tersentuh. Rapuh. 

Dia mengesat air mata dan berkata, Pak Cik takut pada kematian. Pak Cik belum sampai pada tahap rindu untuk menemui Pencipta. Pak Cik masih jauh. Kurang bekalan untuk hari penantian yang panjang. Bagaimana nasib Pak Cik pada hari pengadilan.

# 36. Sementara masih ada usia, jadikan hari hari dalam kehidupan ini untuk menyeru pada kebenaran. Usahalah untuk cegah kemungkaran. Pada saat ini dia baca surah Ali Imran ayat 104 (Nota: Saya balik buat semakan terjemahan: "Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar; mereka orang orang beruntung."

#37. Perkara pertama dihisab dihari kiamat adalah solat. Tinggalkan segala urusan apabila sampai waktu solat. Sebab itu Pak Cik cuba sedaya upaya, dekatkan rumah dengan masjid. Pak Cik tahu Rasulullah SAW kata, lebih afdal jauh dari masjid. Berjalan kaki ke masjid itu banyak pahalanya. 

Namun, Pak Cik rasa tak mampu. Apabila tak mampu jadi tak buat. Baik Pak Cik beli rumah dekat dengan masjid. Berjemaah. Banyakkan berzikir. Ingat Allah SWT. Baca Al Quran. Bertaubat. Malaikat maut datang jengok kita 70 kali sehari. Kita tidak tahu bila masa dia mahu ambil nyawa kita.

# 38. Untuk berjaya, kena banyak bertanya. Itu kunci dapatkan ilmu. Anak, ingat manusia capai penghormatan dan kemuliaan di dunia dengan banyak cara. Dia tunjuk ke arah satu tempat. Di hujung sana rumah Allahyarham Tan Sri xxxxxxx. Dia capai kemuliaan dengan pangkat dan kebesaran. Dia orang baik masa hayatnya.

Ada manusia mulia dan dikenang kebaikan dan kemurahan hati. Ada manusia mulia lantaran keturunannya. Namun, manusia paling mulia adalah manusia berilmu dan beramal dengan ilmunya.

Ada hadis sebut, "Sesiapa sahaja yang merintis jalan menuntut ilmu maka Allah membuka kepadanya jalan ke syurga" (Nota: saya semak hadis ini diriwayatkan oleh Muslim)

#39. Dalam hidup ini, usah mengaku kalah. Sewaktu Pak Cik mula niaga dahulu akhir 60an , orang kata macam macam. Masa tu tidak ramai Melayu berniaga. Semua yang bisnes adalah Topek (Bahasa Kelantan untuk Cina). Apabila Pak Cik balik lewat malam, mereka gelar Pak Cik Topek.

Kesusahan itu proses kehidupan. Pada setiap kesusahan akan datang kemudahan. Usah kita persulitkan. Apabila Pak Cik datang jemaah suboh, ada yang sindir. Awal Topek bangun. Pak Cik senyum. Masa itu rumah Pak Cik kecil. Pak Cik azam dan nekad mahu rumah besar. Rumah tempat anak cucu dan keluarga berkumpul dalam suasana keagamaan. Alhamdulillah. Allah makbulkan apa yang diminta.

#40. "Anak" kata Lelaki Tua itu sambil peluk saya. Dia pegang pada jantunghati saya. Tidak masuk syurga orang yang d hatinya ada sebesar zarah perasaan sombong. Jangan sombong, anak.

Dia pegang jubah saya. (Nota: Saya pakai jubah warna pink lembut). Lelaki Tua itu berkata, "Mahal Jubah anak ini. Beribukah harganya?. Kain ini mahal". Saya jadi tidak tentu arah. Saya jawab, "Tidak Pak Cik. Mungkin bagi orang kaya raya jubah ini harganya rm800. Saya diberikan dengan harga yang kurang dari separuh harga jualan. Saya berkawan dengan orang besar Jakel". saya benar benar rasa tidak tentu arah.

Pada detik ini Lelaki tua itu berkata, "Tidak mengapa. Ada wasiat Sayidina Ali, katanya, "Sesungguhnya sesorang itu suka pakaiannya cantik dan kasutnya cantik. Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah itu indah dan sukakan keindahan. Sombong ialah menolak kebenaran dan memandang rendah kepada manusai".

"Teruskan. Anak ini jangok (nota; Bahasa Kelantan: Suka pakai smart).


Saya senyum, menenang diri. Jam 3 petang, Jumaat 4 Julai, 2014 kami berpisah apabila sama sama keluar masjid. Saya teringat pesan isteri supaya balik awal. hari ini mahu pulang ke rumah ayahnda mertua.

-Catatan dari Facebook Dato Roslan Ab Hamid-
{ Read More }


Anda mungkin meminati:

Many

IconIconIconFollow Me on Pinterest