Datuk Bandar di Jepun pun beratur

Kitorang berpeluang untuk memakai baju tradisional kimono Jepun sempena tahun akhir pengajian disini.

Sempat juga dapat aku berborak dengan datuk bandar Muroran, YB Aoyama yang memegang jawatan ketua pentadbiran kerajaan bandar MURORAN, Hokkaido nih.

Dia langsung tak menunjukkan gaya berlagak sombong, malah berborak dengan kami seperti kawan-kawan. Macam-macam cerita dia bagitau, sebab dia pun belajar sama tempat dengan kitorang.

Sempat jugak aku interview dia, apa pandangan dia dengan ISIS yang baru-baru ni membunuh dengan kejam seorang rakyat Jepun kerana tidak mendapat wang tebusan.

Bagi pandangan dia, dia bukannya tahu sangat perkara sebenar. Kata dia, media di jepun ni banyak mendapat maklumat dengan berita buruk. Almaklumlah, 70% media di dunia sekarang ni dikuasai yahudi. Zaman sekolah dulu dia ada jiran Pakistan, dah pernah ke Malaysia dan Singapura, jadi bagi dia agama ni macam budaya dan tak ada kena-mengena dengan sikap individu.

Yang aku tersentap, bila dia sendiri pun beratur ambil makanan sama-sama macam orang lain. Satu contoh teladan yang baik.

Datuk Bandar pun beratur ambik makanan


Makan Malam bersama Datuk Bandar MURORAN.
(Photo Credit: Mari Nakamura)


Masa aku duduk makan malam depan dia, aku terlupa nak isikan air dalam cawan atas meja untuk dia. Dia sendiri yang isikan air & siap tuangkan untuk kitorang.

Bak kata peribahasa Melayu "Walaupun ular menyusur bawah akar, tiada hilang bisanya" (Orang berpangkat besar yang merendahkan diri tidak akan jatuh martabatnya.)

Comments

Popular Posts