Timing pelaburan yang menguntungkan

Yeah kita semua nak pelaburan yang untung banyak, nak yang cepat!

Kalau simpan lama, lebih berganda dan stabil tapi kalau nak cepat dapat pulangannya ada caranya. Inilah tip rahsia untuk untung besar jugak sebenarnya.

Memang lah kalau nak cepat ada RISIKOnya (ni bukan citer pasal skim cepat kaya yer). Cara nak KURANGKAN risiko ialah masuk pada masa yang ada peluang ketika market rendah. Ya.. masa market rendah, time pelabur/trader takut masuk market. Contohnya masa beberapa hari lepas selepas kejatuhan harga minyak. Bukan saja retailer tapi even fund manager pun lepaskan pegangan saham untuk cut loss.

Saham - Pelaburan Yang Menguntungkan
Ianya sejarah berulang.. Apabila sektor lain jatuh (macam kejatuhan RM vs USD), ada sektor lain yang untung (cthnya export based spt manufacturing) dan ekonomi sebenarnya makin berkembang dan berkembang dengan naik turun ni. Yakinlah dengan market walaupun jatuh kerana keyakinan tu datang bila kita belajar mencari ilmu dan mengamalkannya. Naik dan jatuh ni hanyalah permainan semata-mata (jika anda faham maksudnya).

Nak risiko rendah, panjangkan tempoh utk minimise the risk bcoz the timing utk masuk market bkn selalu ada peluang (macam timing sekarang ni: rujuk http://themalaysianreserve.com/new/story/now-good-time-invest-unit-trust-says-fimm). Dapatkn keuntungan besar melalui capital gain, beli rendah jual pd harga tinggi bila market spike. Jangan time spike, berebut pula nak masuk market yang kononnya diuar-uarkan bagus kerana time tu ada 'jerung' akan mengambil kesempatan menggunakan time ekonomi baik tersebut. panjang sebenarnya citer jerung dengan sentimen nih. lain kali ada masa boleh aku ceritakan..

Jika anda minat untuk melabur, boleh hubungi (whatsapp) saya Hairul 0177220516

Sekian terima kasih.

Hairul Azizi
Eastspring Investments Consultant (Prudential),
Federation of Investment Managers Msia (FiMM) no 037023424

Comments

Popular Posts